Nykyään perspektiivistä tilakuvaamista käytetään kaikkialla. Arkkitehdit piirtävät (tietokoneella/käsin) perspektiivikuvia havainnollistaakseen rakennuksia. Minecraftin näkymä on puhdas kolmen pakopisteen perspektiivi. Perspektiivikuva pääsee lähelle ihmisen kaksisilmäistä havaintoa, ja juuri tämän vuoksi me koemme sen varsin vakuuttavana tilan kuvaamisen keinona. Kyseessä on kuitenkin vain taikatemppu, joka on vielä suhteellisen yksinkertaisesti toteutettavissa.
YHDEN, KAHDEN ja KOLMEN PAKOPISTEEN PERSPEKTIIVI
Yhden pakopisteen perspektiivissä kaikki katsojasta poispäin kulkevat viivat näyttävät menevän kohti samaa pistettä, joka on pakopiste. Muut viivat on vaakasuoria tai pystysuoria. Jos kohteen kulma on kohti katsojaa, syntyy kaksi pakopistettä!
Mutta jos kohde onkin yläkulmasta tai alakulmasta kulma kohti katsojaa? Silloin syntyy kolme pakopistettä! Ja nyt homma menee monimutkaiseksi...
Opettajan piirtämä apukuva kolmen pakopisteen perspektiivistä. Huomaa että pakopisteet voivat sijaita kuvatilan ulkopuolella! |
Kolmen pakopisteen kuvassa kaksi pakopistettä sijaitsee horisonttiviivalla ja kolmas horisontin ylä/alapuolella. Kolmen pakopisteen kuvassa on jo syytä piirtää pakopisteistä lähteviä apulinjoja, joiden varaan oma kuva on helppo rakentaa. Apuruudukkko (tai Gridi) auttaa hahmottamaan kohteiden sijaintia ja kolmiulotteisuutta. Tässä vaiheessa kannattaa luottaa perspektiiviteoriaan ja piirtää viivat niin jyrkkinä kuin ne todella ovat! Yksikään viiva ei ole vaaka/pystysuora, vaan jokainen menee kohti jotain pakopistettä. Poikkeuksena tietysti horisonttiviiva ja kolmannesta pisteestä horisonttia kohtisuorasti kulkeva linja.
Eka
ReplyDelete